2011-07-26

undrar följande:

ett. vem bestämmer vilka blommor och växter som är ogräs? jag förstår att det antagligen är för att just de växer mycket och där de själva vill. men varför gillar ingen ogräset? det är väl bara att omfamna och vara glad för många blommor och växter

två. varför tror alla att det varit sol och varmt ute om jag säger att det var fint väder? jag tycker ju att både regn och snö är fint också

tre. försvinner det nyttigaste i lök när den steks eller kokas? som med till exempel broccoli

tacksam för svar

3 kommentarer:

  1. "det är väl bara att omfamna och vara glad för många blommor och växter" så himla gullig och så himla sant!

    SvaraRadera
  2. Nu ska jag kommentera för att jag råkade hamna här (Trevligt).

    Svar ett: Det finns ingen biologisk genre/grupp som heter ogräs. Ogräs är egentligen bara växter som dyker upp på oönskade ställen, såsom blomsterrabatter. Rent tekniskt sett så skulle man kunna "omfamna och vara glad" men denna pacifistiska inställning kan dock leda till att det s.ka. ogräset slår ut ens planterade växter. Annars skulle en osymmetrisk rabatt kanske reta en pedantiske till vansinne.

    Svar två: Känns onödigt att svara på egentligen, men solen har ju i urminnes tider dyrkats. Förr som gud - nu som naturligt solarium/anledning att visa hud.

    Svar nummero tre: Vet inte var du har hört sådana dumheter som att broccoli skulle bli bli av med sina nyttiga ämnen vid tillagning. Ett ämne som heter betakaroten vilket även finns i bl.a. morötter har kroppen lättare att ta upp vid tillagning. Vill även minnas att oljor hjälper till. Men det var biologilektionen för länge länge sedan. Vad beträffar löken har jag dock ingen aning om hur den blir vid tillagning. Men personligen föredrar jag rå lök framför de där sladdriga bruna remsorna som serveras till pannbiff.

    SvaraRadera
  3. hej sebastian p och tack för bra svar! men det där med att broccoli förlorar nyttigheter när den kokas tycker jag att alla sagt till mig i hela mitt liv, fast det kanske är mat överlag som förlorar näring när den blir varm/tillagad jag tänker på. hm.

    och knäppt (fast kul) att någon läser. kommer säkerligen fler frågor snart, känns bra att det finns någon som vill svara

    SvaraRadera