2012-03-18

mina topp tre bästa smakupplevelser sedan jag kom till island

ett. "rabarbara sulta" som är rabarbersylt. jag har aldrig ätit sylt som är gjord av rabarber och tänkte att den är ju säkert god. men kunde aldrig tro att den var såhär god. den är perfekt lagom söt och har inga konstiga bitar eller jobbig konsistens som till exempel jordgubbssylt kan ha med slemmiga jordubbsbitar eller hallonsylt med frön som fastnar i tänderna. denna är som en härlig jämn massa som har en helljuvlig smak.

två. "lotto kúlur". på island har de mycket choklad med lakrits i och det tycker jag är gott. men, oftast är det söt lakrits och jag gillar salt lakrits mycket mer så jag har letat efter något sådant. så en dag tog jag bara en av alla påsar och så var lakritsen ganska salt och kulorna ganska små och chokladen så hemskt god så nu vill jag aldrig äta någon annan choklad med lakrits i.

tre. brödet och tillbehören till "pylsur og brauð". korven är inte så speciell, vanlig kokt bara. men brödet är stort och en blandning av degigt/färskt. dessutom har de alla tillbehören (utom senap) under korven. där har de ketchup, någon god sås, rostad lök och vanlig lök. sen har de i korven och häller senapen på. det är så gott och knaprigt med löken och ingenting ramlar av. en gång när jag var på förskolan där jag har praktik hade de "pylsurparty". jag åt tre och en halv och barnen åt cirka fyra eller fem var. inget dåligt party det inte.

4 kommentarer:

  1. jag älskar dig fortfarande

    SvaraRadera
    Svar
    1. vem är du som fortfarande älskar mig tro?

      Radera
  2. du är min bästa smakupplevelse larsson!!!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera