2011-08-15

strippor eller naglar?

idag såg jag två vänneravsnitt. jag gillar att se på vänner för det får mig att skratta men hatar till exempel chandler när han är dum i huvudet. det är säsong fyra och han har blivit hjärtekrossad, så nu sitter han i sin bästa fåtölj i mjukisbyxor och tycker synd om sig själv. typiskt förståeligt. hans vänner tycker att det borde vara dags för honom att gå över till nästa fas som visst är att han ska gå på strippklubb med sina killkompisar. han vill inte det än men när han väl vill det så är det ena på jobbet och den andra någon annanstans. då är bara hans tre tjejkompisar där och de säger att åh men snälla ta med oss! vi kan vara killar! han säger att nej det kan ni inte men de fortsätter säga att jo det kan vi! så till sist säger han att de väl kan följa med dit. när de är där så är de mycket glada över att få låtsas vara män. de höjs eventuellt lite till skyarna.

i nästa avsnitt så följer chandler med rachel på manikyr/annat som har med att göra naglar fina att göra. han skäms väldigt mycket och säger argt till henne att du sa ju att det skulle vara andra killar här. rachel säger att men där är det ju en kille och pekar på en brevbärare som är där och lämnar ett paket. chandler säger att men åh det är ju en brevbärare, och åh nej det är ju MIN brevbärare herregud så pinsamt. rachel säger att men lilla chandler, detta gör dig inte till mindre man jag lovar och han säger att är du säker på det?

typiskt tydligt exempel på hur allt som är manligt (oavsett hur dumt och knäppt det är) anses vara bättre än allt som är kvinnligt. konstigt att måla naglar kan vara pinsamt när det tydligen är toppencoolt att titta på tjejer som är nakna för att de får betalt av äckliga män som tycker att det enda de kan göra är att vara nakna.

2 kommentarer:

  1. åh ja. jag älskar vänner! men håller med om precis allt du skrev. mm fy.

    SvaraRadera
  2. jag förstår vad du menar men en grej som är viktig i just detta exempel är att chandler, som han heter, har ganska dåligt självförtroende och att alla kvinnliga karaktärerna i vänner har bra självförtroende. således har kvinnorna i detta sammanhang lättare att göra något som inte är stereotypt kvinnligt för än vad chandler har att göra något som inte är stereotyp manligt. själv skulle jag nog tycka det var skämmigare att ses i en strippklubb än på nagelmanikyr oavsett om jag var kille eller tjej.

    SvaraRadera